Adaptogény sú akékoľvek látky, ktoré údajne zlepšujú zdravie tela v reakcii na stres. Samozrejme, že neovplyvňujú zážitok človeka zo stresových udalostí, ale skôr sa hovorí, že zlepšujú spôsob, akým telo fyzicky reaguje na stres.

Stres je považovaný za fyziologický stav spojený s nervovým, endokrinným (hormóny) a imunitným systémom. Stres môže byť vyvolaný vonkajšou udalosťou, podmienkami prostredia alebo chemickým alebo biologickým činiteľom, ktoré v tele spúšťa uvoľňovanie stresových hormónov, ktoré majú za následok fyziologické zmeny.

Medzi príklady zmien, ku ktorým dochádza v dôsledku uvoľňovania stresových hormónov, patrí zvýšenie srdcovej frekvencie a krvného tlaku. Táto náhla záplava hormonálnych zmien sa nazýva reakcia „bojuj alebo uteč“.

Skúsenosti, ktoré môžu v tele vyvolať reakciu na boj alebo útek, zahŕňajú:

  • faktory prostredia, ako sú extrémne vysoké alebo nízke teploty
  • biologické faktory, ako je choroba alebo zranenie
  • chemické činidlá, ako je tabak, alkohol alebo drogy
  • duševné problémy (napríklad zameranie sa na negatívne udalosti [ako je strata zamestnania alebo rozvod] alebo vnímané hrozby)
  • fyzické udalosti, ako napríklad chronická strata spánku
  • každodenné stresujúce udalosti, ako je jazda v hustej premávke

Ak je stres príliš zdrvujúci alebo dlhotrvajúci, môže prispieť k ochoreniu a môže dokonca znížiť dĺžku života. Toto sa označuje ako maladaptívny stres a práve to údajne adaptogény pomáhajú telu prekonať.

Reishi

Reishi poznáme predovšetkým ako imunomodulátor, ale má aj adaptogénne vlastnosti, vďaka čomu je cenným doplnkom v lekárničke v čase, keď sa zvyšuje stres, práve vtedy, keď vás obchádzajú infekcie. Hlavnými aktívnymi zložkami reishi sú polysacharidy a triterpény. Polysacharidy majú silné imunostimulačné vlastnosti a pomáhajú v boji proti vírusom, baktériám a hubám. Dôkazy ukazujú stimuláciu a dozrievanie protilátok, makrofágov a prirodzených zabíjačských buniek, ako aj posilnenie adaptívnej aj vrodenej imunity zvýšením produkcie cytokínov v reakcii na stres. Polysacharidy sú tiež bioaktívnou zlúčeninou používanou pri protirakovinových terapiách, predovšetkým aktivujúce T-bunky. Sú to však triterpény (kyselina ganoderová) jedinečné pre reishi, ktoré sú zodpovedné hlavne za adaptogénnu aktivitu - tieto triterpény majú molekulárnu štruktúru podobnú steroidným hormónom (ako napríklad kortizol, ktorý prirodzene vylučujeme z nadobličiek). Zistilo sa, že kyselina ganoderová chráni tkanivo, ktoré je náchylné na oxidačné a hormonálne poškodenie, ako vidíme pri rakovine prsníka alebo prostaty, a tkanivo, ktoré môže byť poškodené vírusmi, ako je pečeň, bez pozorovaných vedľajších účinkov.

Najlepším spôsobom, ako využiť všetky výhody huby reishi je užívanie jej doplnku - Reishi.

Bazalka posvätná

Bazalka posvätná, známa tiež ako Ocimum sanctum a v Indii ako „tulsi“ je úžasnou bylinou na vysoký, akútny stres a úzkosť, najmä keď sa začína objavovať obraz depresie. Táto bylinka je vhodná pre niekoho, kto je v stave zvýšeného stresu - zrýchlený tep, búšenie srdca, nervozita a podráždenie a nejasná myseľ. Rané štúdie o bazalke ukázali, že je schopná liečiť akútne poruchy centrálneho nervového systému, ako je epilepsia.

Bazalka posvätná je jemná a upokojujúca bylina, pričom zároveň môže zlepšiť a zvýšiť náladu a dokonca pomôcť pri mentálnej jasnosti, pravdepodobne aj tým, že dokáže zmierniť úzkosť. V ajurvédskej medicíne je chronická choroba súvisiaca so životným štýlom považovaná za hlavnú príčinu globálnej chorobnosti a používanie adaptogénnych byliniek má popredné miesto v liečbe mnohých chorôb. Štúdie ukazujú, že bazalka posvätná chráni orgány a tkanivá pred mnohými druhmi stresorov - vrátane znečisťujúcich látok a ťažkých kovov, fyzického stresu z dlhodobej námahy, chemického namáhania pečene liekmi a fyziologického poškodenia z dôvodu vysokého krvného tlaku, vysokej hladiny glukózy v krvi a zvýšeného cholesterolu. Ukázala tiež priamu antimikrobiálnu aktivitu proti mnohým patogénom, čo robí tento konkrétny adaptogén ideálnym pre stresom vyvolaný „spustnutý“ obraz zníženej imunity.

Rhodiola

Je to jedna z najobľúbenejších byliniek proti stresu. Rhodiola rosea pôsobí nielen na nadobličkový systém v adaptogénnej kapacite - tj. pomáha telu odolávať stresu - má tiež afinitu k norepinefrínovým receptorom v mozgu a v srdci. Norepinefrínu sa kedysi hovorilo noradrenalín, chemikália, ktorú väčšina z nás pozná. Je to hormón, ktorý je prvý mimo brány, keď je reakcia na boj alebo útek aktivovaná spúšťačom stresu. Ak to dokážeme modulovať, zvlášť keď je stres neustále vysoký a v systéme máme príliš veľa adrenalínu, stresová kaskáda sa zastaví alebo spomalí hneď na začiatku, čo nám poskytne lepší záber na kontrolu úzkosti.

Rhodiola je neobvyklá bylina - v porovnaní s mnohými liečivými bylinami, ktoré v súčasnosti používame, je pomerne vzácna a rastie iba vo vysokých, chladných a horských oblastiach, predovšetkým v Európe a Ázii. Má však dlhú históriu tradičného používania v týchto oblastiach, zvyšuje vitalitu a bojuje so stresom, ako aj s depresiou. V západných kultúrach sa rhodiola najskôr preslávila vo svete atletiky, používa sa na vyrovnanie stresu z intenzívnych tréningov a súťaží, na predchádzanie únave a na zvýšenie vytrvalosti. Dokonca aj ruskí astronauti dostali rhodiolu, aby zabránili únave! Vykonalo sa mnoho klinických štúdií s Rhodiola rosea, najrozšírenejším druhom rhodioly, a preukázali zlepšenú mentálnu výkonnosť a pozornosť v kognitívnych funkciách po dlhšom období stresu, ako aj prínos pri liečbe miernej až stredne ťažkej depresie. Predbežné štúdie na zvieratách tiež poukazujú na mnohé oblasti činnosti imunitnej modulácie, najmä v oblasti výskumu rakoviny.

Extrakt z obsahom Rhodioly 500 mg v kapsulovej forme užívajte 1 až 2krát denne na prázdny žalúdok, alebo produkt Rhodiola extrakt v tekutej forme užívajte 5-6 kvapiek raz denne do trošky vody 20 minút pred jedlom.

Ašvaganda

Ašvaganda je často označovaná ako indický ženšen. Jej účinky na kortizol, odolnosť voči stresu a reakcie na vnútorný stres sa skúmajú už desaťročia.

Zdá sa, že extrakt z koreňa ašvagandy u potkanov a myší zastavuje nárast peroxidácie lipidov spôsobený stresom spôsobeným baktériami. Lipidová peroxidácia je proces, pri ktorom môže oxidačný stres nakoniec spôsobiť poškodenie buniek v krvinkách.

Tiež u myší môže zabrániť žalúdočným vredom súvisiacim so stresom, zabrániť prírastku hmotnosti nadobličiek (znak chronického stresu), pomôcť stabilizovať hladiny kortizolu a pomôcť pri nešpecifickej odolnosti voči stresu bežnej u adaptogénnych byliniek.

Mohlo by vás zaujímať, že ašvaganda nebola študovaná iba na zvieratách a laboratóriách, ale aj na ľuďoch. Dvojito zaslepená, randomizovaná, kontrolovaná štúdia (RCT, považovaná za „zlatý štandard“ výskumu) 64 subjektov zistila, že „bezpečne a účinne zvyšuje odolnosť jednotlivca voči stresu a tým zlepšuje kvalitu života, ktorú hodnotí sám“.

Ďalší RCT u ľudí zistil, že táto bylina úspešne reguluje hladiny štítnej žľazy u „subklinických pacientov so štítnou žľazou“, zatiaľ čo štúdia z roku 2020 zistila, že má neuroprotektívne účinky, ktoré tlmia rôzne mozgové poruchy.

Užívajte 1 kapsulu produktu Ashwagandha 1-2x denne pre viditeľné výsledky.

Adaptogény ako doplnky výživy

Mnoho adaptogénov je dostupných vo forme kapsúl. Pokiaľ je to možné, je najlepšie vybrať si bylinný doplnok, ktorý je organický a prírodný. Akýkoľvek typ bylinného doplnku môže interagovať s inými doplnkami, voľne predajnými liekmi alebo liekmi na predpis. Pred užitím adaptogénov sa poraďte s lekárom.

Vedľajšie účinky užívania adaptogénov

Aj keď sa hovorí o niektorých adaptogénoch, že majú schopnosť podporovať zdravie, niektoré môžu mať vedľajšie účinky, najmä ak sú užívané príliš dlho alebo v príliš vysokých dávkach. Existuje veľmi málo dlhodobých štúdií, ktoré skúmali bezpečnosť užívania konkrétnych adaptogénov v priebehu času a existuje len veľmi málo známych vedľajších účinkov užívania adaptogénov.

Niektorí ľudia majú po užití určitých typov adaptogénov žalúdočnú nevoľnosť, iní môžu mať alergické príznaky.

Koreň sladkého drievka môže pri dlhodobom užívaní spôsobiť zvýšený krvný tlak a hypokaliémiu (nízke hladiny draslíka). Odporúča sa užívať sladké drievko v 12-týždňových cykloch, medzi jednotlivými cyklami si urobte prestávku. Tí, ktorí majú vysoký krvný tlak, by sa mali vyhnúť jeho užívaniu.

zdroj: botanicahealth.com, verywellhealth.com