Nudný život možno nie je niečo, o čo sa mnohí z nás snažia, no pravdou je, že občasná nuda môže mať v skutočnosti množstvo zdravotných výhod. Je to tak – dovoliť si častejšie sa nudiť sa môže vyplatiť z hľadiska vašej produktivity, kreativity a schopnosti zvládať stres. Na druhej strane, ak sa prinútite byť sústredení a produktívni 24 hodín denne, 7 dní v týždni, môžete v skutočnosti sabotovať svoju schopnosť byť dlhodobo pokojný a spokojný.

Psychológovia veria, že pokiaľ ide o nudu, existuje šťastné médium: Nechceme zažiť príliš veľa alebo príliš málo. Pozrime sa na to, čo spôsobuje nudu, k akým typom problémov a výhod to môže viesť, plus najlepšie spôsoby, ako ju zvládnuť, keď sa objaví.

Čo to nuda je?

Nuda je definovaná ako stav, pri ktorom máme nedostatok nadšenia alebo motivácie. Nudu si môžete predstaviť ako deficit záujmov. Stáva sa to, keď sa nevenujete ničomu aktívnemu alebo robíteniečo, čo vás vôbec nezaujíma.

Podľa odborníkov, ktorí študovali nudu, existujú tri rôzne typy:

  • všedná nuda, napríklad čakanie v rade
  • pocit nespokojnosti so všeobecným prežívaním života
  • deficit alebo pocit, že niečo chýba, zvyčajne niečo, čo je nám známe

Inými slovami, zdá sa, že to, čo sa nazýva „jednoduchá nuda“ (alebo všednosť), je ľahšie spravovateľné a dokonca prospešné, pretože si môžeme všímať viac vecí okolo seba a vyhľadávať zaujímavé úlohy. Na druhej strane, „existenciálna nuda“ sa opisuje ako pocit prázdnoty a odcudzenia, ktorý si môže vybrať daň na duševnom zdraví.

Čo robí nuda s človekom?

V konečnom dôsledku to závisí od jednotlivca, pretože niektorí si užívajú prestoje a nudné chvíle viac ako iní. Nuda môže niekedy viesť k správaniu a príznakom, ako sú:

  • pocity nepokoja a úzkosti
  • únava
  • emocionálne jedenie
  • mozgová hmla
  • smútok alebo sklamanie – inými slovami, pocit, že nám niečo chýba alebo že nám chýba užitočná príležitosť
  • príznaky depresie – depresia môže súvisieť s nudou, čo podľa odborníkov môže byť spôsobené tým, ako niektorí znudení ľudia vnímajú svoj život; môžu si myslieť, že im chýbajú zmysluplné vzťahy, účel, vášeň, predstavivosť alebo iniciatíva
  • vyššie riziko zneužívania návykových látok (výskumníci ukazujú, že tínedžeri, ktorí uvádzajú, že sa často nudia, môžu mať o 50% vyššiu pravdepodobnosť, že začnú fajčiť, piť a užívať nelegálne drogy, v porovnaní s rovesníkmi, ktorí sa nenudia)
  • vyššie riziko bezohľadných činov, ako je nebezpečná jazda, predčasný odchod zo školy, nezamestnanosť alebo nezodpovedné hranie hazardných hier

Aké sú základné dôvody, prečo sa nudíme?

Odborníci sa domnievajú, že medzi hlavné príčiny nudy patrí nedostatok záujmu (nestaráme sa veľmi o niečo, čo robíme) a porucha pozornosti (nemôžeme sa sústrediť na úlohu alebo činnosť). Keď sa ocitneme v situácii, ktorá nie je pútavá alebo sa zdá byť nezmyselná, vtedy nás zasiahne nuda. V našom živote je veľa rôznych období, kedy sa môžeme nudiť, ako napríklad:

  • pri monotónnych prácach okolo domu
  • pri šoférovaní alebo dochádzaní do práce
  • ak pri cvičení nepovažujeme aktivitu za zábavnú alebo odmeňujúcu
  • keď vedieme rozhovory s ľuďmi z povinnosti, nepovažujeme to za zaujímavé
  • pri pozeraní, počúvaní alebo čítaní niečoho, čo sa nám zdá otrepané

Niektoré osobnostné črty spôsobujú, že ľudia sú náchylnejší na to, aby sa nudili, vrátane nízkej sebakontroly, symptómov úzkosti, impulzivity, depresie a užívania návykových látok. Ľudia s určitými poruchami osobnosti, ako je hraničná porucha osobnosti, môžu tiež zápasiť s pocitom nudy, čo môže spôsobiť úzkosť.

Tí, ktorí bojujú s únavou v dôsledku zdravotných problémov alebo zlého spánku, sa tiež môžu častejšie ocitnúť v nudných situáciách, pretože im chýba energia na hľadanie zábavných zážitkov. Dokonca aj ľudia, ktorí utrpeli určité poruchy mozgu alebo traumu hlavy, ktorá postihla orbitofrontálny kortex, sú náchylnejší na nudu, pretože táto oblasť predného laloka ovplyvňuje pocity odmeny.

Vedci zistili, že ľudia zvyknú zažívať najväčšiu nudu v tínedžerskom veku a najmenej sa nudia vo veku 50 rokov. Dáva to zmysel, že v strednom veku by bolo menej nudných chvíľ, pretože práve vtedy má väčšina ľudí najviac povinností, ako je práca, rodina, škola, dobrovoľníctvo, koníčky atď. Nuda má tendenciu mierne narastať medzi staršími ľuďmi, pretože vtedy je veľa ľudí na dôchodku, menej sa socializujú, majú menej energie a môžu byť viac kognitívne narušení.

Potenciálne výhody nudy

Dobrá správa je: Aj keď nudiť sa nie je veľmi vzrušujúce, ak si to občas vyskúšate, môže to viesť k zlepšeniu vášho života. Ako sa uvádza v jednom článku: „Nuda je katalyzátorom zmeny a príležitosťou na zamyslenie.“

Potenciálne výhody nudy môžu zahŕňať:

  • Sebauvedomenie si toho, čo robíte a čo nemáte radi.
  • Využite svoju predstavivosť a kreativitu, čiastočne preto, že keď sa nudíte, máte väčšiu šancu snívať. Nuda môže byť pre deti obzvlášť užitočná, pretože podporuje sebazábavu a sebadôveru.
  • Posilnenie vzťahových zručností a riešenia konfliktov, pretože vám dáva príležitosť premýšľať o minulých hádkach alebo chybách.
  • Povzbudzuje vás, aby ste prehodnotili svoje priority a posunuli sa k niečomu, čo vás napĺňa. (Napríklad, ak sa v práci často veľmi nudíte, môžete zvážiť inú kariéru.)
  • Núti vás hľadať nové skúsenosti, ktoré môžu otvoriť vašu myseľ a perspektívu.
  • Zníženie prokrastinácie - ak máte voľný čas, môže to byť impulz, ktorý potrebujete na spustenie projektu alebo dokončenie úlohy. Ako už bolo povedané, niektorí ľudia používajú prokrastináciu a nudu, aby sa vyhli bolestivým myšlienkam.

Ako sa môžete zbaviť nudy?

Kľúčom k využitiu nudy a prestojov vo váš prospech je nájsť aktivity, ktoré sú zmysluplné a zároveň pútavé. Tu je niekoľko nápadov, ako to urobiť:

1. Menej času pred obrazovkou, viac starostlivosti o seba

Namiesto "surfovania" na telefóne alebo iných zariadeniach, keď máte voľný čas, využite príležitosť odpojiť sa a zamerať sa na sebastarostlivosť, ako je meditácia, dychové cvičenia, prechádzka vonku alebo upriamenie sa na svoj životný priestor. Výskumníci sa domnievajú, že veľa používania elektronických zariadení vo voľnom čase, vrátane používania sociálnych médií, môže zvýšiť úzkosť a depresiu. Ak tento čas využijete na to, aby ste sa o seba postarali iným spôsobom, je oveľa pravdepodobnejšie, že sa budete cítiť pokojne, spokojne a s čistou hlavou, čo vám pomôže vyrovnať sa so stresom.

2. Dostaňte sa do "stavu prúdu"

„Stav prúdu“ opisuje úplné zapojenie sa do úlohy. Stáva sa to vtedy, keď úloha nie je ani príliš ťažká, ani príliš ľahká, ale práve natoľko ťažká, že si vyžaduje naše plné úsilie a sústredenie. Je prirodzene obohacujúce byť v prúde a v podstate je to opak nudy.

Aké sú spôsoby, ako sa dostať do prúdu? Vyberte si aktivitu, ktorá je pre vás výzvou, a robte ju bez rozptyľovania, skúste:

  • iný druh cvičenia alebo športu
  • novú stolovú hru alebo počítačovú hru
  • niečo kreatívne, napríklad robiť hudbu
  • jazdiť na bicykli niekde v malebnom prostredí
  • sústrediť sa na pracovný projekt 30 minút v kuse
  • stavať niečo vlastnými rukami

3. Spojte niečo povzbudzujúce s niečím nudným

Keď robíte niečo svetské, ako sú domáce práce alebo dochádzanie, skúste robiť aj niečo, čo je zároveň príjemné. Napríklad presmerujte svoju pozornosť na inú činnosť, ako je počúvanie hudby alebo podcastu alebo čmáranie pri učení, upratovaní alebo cvičení.

4. Zdokonaľte svoje duševné schopnosti

Aby ste si udržali svoj mozog v špičkovej forme, keď starnete, robte veci, ktoré stimulujú vašu myseľ, ako sú krížovky, skladačky, učenie sa nového jazyka alebo nové recepty, absolvovanie kurzu atď. Bonus: Mnohé z nich sú skvelé na zlepšenie vášho sústredenia a pamäte. Bez ohľadu na váš vek, keď sedíte a snívate alebo relaxujete, môžete tiež skúsiť plánovať alebo pripraviť sa na nadchádzajúci deň alebo týždeň. Urobte si v mysli mentálne zoznamy alebo si skúste nacvičiť vizualizáciu, v ktorej si dopodrobna predstavíte, ako scenár dopadne. Môžete si tiež v duchu vymenovať veci, za ktoré ste vďační, že sa to stalo v ten deň, čo je skvelé na zníženie stresu.

5. Využite svoje schopnosti a talent na niečo zmysluplné

Nájdite aktivity, ktoré vám dávajú pocit spokojnosti a ktoré prispievajú k väčšiemu dobru. Môžete dobrovoľne poskytnúť svoj čas alebo zdroje miestnej organizácii alebo urobiť niečo ako písanie užitočných blogových príspevkov, ktoré poskytujú rady iným ľuďom. Keď využijete svoj voľný čas na zlepšenie života iných ľudí, je to obojstranne výhodné, pretože to zároveň zvyšuje aj vaše šťastie.

zdroj: draxe.com

zdroj obrázky: draxe.com, scientificamerican.com, vancouverislandfreedaily.com, basicknowledge101.com, visitnorway.com