Výstelka vášho čreva, ako každý povrch tela, je pokrytá mikroskopickými tvormi, väčšinou baktériami. Tieto organizmy vytvárajú mikroekosystém nazývaný mikrobióm. A aj keď si v skutočnosti nevšimneme, že tam je, hrá pre vaše zdravie príliš veľkú rolu a môže dokonca ovplyvniť vašu náladu a správanie. Nie je prekvapením, že to, čím kŕmite svoj mikrobióm, môže mať najväčší vplyv na jeho zdravie. A čím je zdravší, tým ste zdravší. Kľúčom k zdravému mikrobiómu je vyživovanie rovnováhy medzi takmer 1 000 rôznymi druhmi baktérií vo vašom čreve. Existujú dva spôsoby, ako udržať túto rovnováhu - pomôcť mikrobom, ktoré už tam sú, rásť tak, že im dáte potraviny, ktoré majú radi (prebiotikum), a pridáte živé mikroorganizmy priamo do vášho systému (probiotikum).

Probiotiká a prebiotiká sú v dnešnej dobe dosť veľké témy vo výžive. Napriek tomu, že ich názvy znejú podobne, hrajú v zdraví rozdielne úlohy.

Čo sú probiotiká a prebiotiká?

Probiotiká - sú baktérie, ktoré vo vašom tele žijú prirodzene a pomáhajú vašim črevám rozkladať potravu. Na doplnenie zdravého trávenia môžete užívať probiotiká, ktoré sú rovnaké alebo veľmi podobné tým, ktoré vyrába vaše telo. V posledných rokoch bola inzerovaná nová trieda doplnkov výživy nazývaná prebiotiká ako spoločník probiotického režimu.

Prebiotiká - sa skladajú zo sacharidov, ktoré vaše telo nedokáže stráviť. Existujú ako potrava pre probiotické baktérie, ktoré si dávate do tela. Spoločné užívanie prebiotík a probiotík sa nazýva mikrobiómová terapia. Na to, aby probiotiká účinkovali, nemusíte brať prebiotikum, ale ich užívanie môže zvýšiť účinnosť užívaných probiotík.

Zdroj: healthline.com, mayoclinic.org