Vitamín E je minerál rozpustný v tukoch a antioxidant, ktorý sa nachádza v ovocí a zelenine. Má celý rad výhod od posilnenia imunitného systému po zníženie rizika vzniku vybraných druhov srdcových chorôb.

Zdravotné účinky vitamínu E

Vitamín E môže spomaliť proces starnutia buniek

Vitamín E je antioxidant, čo znamená, že zabraňuje poškodeniu buniek voľnými radikálmi. Voľné radikály sú vysoko reaktívne molekuly produkované chemickými reakciami v tele. Môžu tiež pochádzať z vonkajších zdrojov, ako sú cigaretový dym a znečistenie ovzdušia. Keď voľné radikály poškodzujú bunky, môžu sa vyvinúť stavy ako demencia a Alzheimerova choroba.

Voľné radikály znižujú životnosť bunky procesom nazývaným oxidačný stres. Proces oxidačného stresu, pokiaľ ide o starnutie, nie je jasný. Vedci však vedia, že voľné radikály sa viažu na bunky spôsobom, ktorý spôsobuje poškodenie bielkovín a DNA vo vnútri. Ako antioxidant vitamín E túto hrozbu neutralizuje.

Príspevok z roku 2018 v časopise The Journals of Gerontology: Series A zistil, že medzi 1 002 pacientmi s klinicky potvrdenými kardiovaskulárnymi chorobami bola nízka spotreba vitamínu E spojená so zvýšeným starnutím buniek.

Vitamín E môže pomôcť ľuďom s makulárnou dysfunkciou

Makulárna dysfunkcia je genetické ochorenie očí a v závažných prípadoch môže mať za následok stratu zraku. Tento stav nastáva, keď je oblasť makuly - oblasť oválneho tvaru v strede vášho oka - poškodená voľnými radikálmi.

Dve klinické štúdie v roku 2006 s asi 4 800 účastníkmi zistili, že vitamín E v kombinácii s inými výživnými látkami môže znížiť riziko straty zraku o 19%. Zistili tiež, že kombinácia vitamínu E spomalila progresiu makulárnej dysfunkcie.

Štúdia porovnávala rôzne doplnky a ich vplyv na progresiu makulárnej dysfunkcie. Vedci zistili, že doplnok obsahujúci 400 IU vitamínu E - spolu s ďalšími vitamínmi, ako je oxid zinočnatý, meď, vitamín C a betakarotén - znižoval možnosť vzniku mierneho prípadu makulárnej dysfunkcie v závažnom prípade. Suplementácia iba meďou a zinkom alebo antioxidanty neboli také účinné.

Je dôležité si uvedomiť, že vitamín E je najvhodnejší na prevenciu progresie ochorenia u tých, ktorí ho už majú. Nie je také účinné pri prevencii makulárnej dysfunkcie súvisiacej s vekom u ľudí, ktorí neprejavujú príznaky poruchy.

Vitamín E zvyšuje odpoveď imunitného systému

Zdá sa, že vitamín E zvyšuje hladinu typu imunitných buniek nazývaných T lymfocyty alebo T bunky.

T bunky sú biele krvinky, ktoré zohrávajú úlohu v imunitnom systéme. Existujú dva typy T buniek: regulačné a cytotoxické. Regulačné T bunky riadia imunitné reakcie na cudzie častice a zabraňujú autoimunitným stavom, ako sú zápalové ochorenia čriev a cukrovka 1. typu. Cytotoxické bunky sa medzitým pripájajú k bunkám infikovaným baktériami a vírusmi a zabíjajú ich.

Vitamín E pomáha udržiavať pevnosť a vitalitu membrán T buniek, pomáha týmto bunkám správne sa množiť a komunikovať s ostatnými imunitnými procesmi. T bunky s vekom ubúdajú, takže udržanie optimálneho príjmu tohto vitamínu je dôležité pre udržanie dobre fungujúceho imunitného systému.

V článku zverejnenom v roku 2018 v IUBMB Life sa zistilo, že nedostatok vitamínu E bránil imunitnej reakcii zmenou funkcií T buniek a produkcie protilátok. Ale tiež sa zistilo, že pri doplnení vitamínu E sa tieto účinky dajú zvrátiť.

Väčšina výskumov zameraných na úlohu vitamínu E v imunitnej reakcii sa zameriavala predovšetkým na T bunky. Vedci sa však domnievajú, že vitamín E môže regulovať aj iné typy imunitných buniek.

Vitamín E môže spomaliť stratu pamäti u jedincov s Alzheimerovou chorobou

Pretože mozog používa veľa kyslíka, je vysoko citlivý na oxidačný stres. Pretože vitamín E môže zabrániť poškodeniu buniek spôsobeným kyslíkom, môže pomôcť zabrániť kognitívnym poklesom.

Štúdia zverejnená v JAMA z roku 2014, na ktorej sa zúčastnilo niečo cez 560 pacientov s Alzheimerovou chorobou, zistila, že denný príjem 2 000 IU alfa-tokoferolu - formy vitamínu E - znížil funkčný pokles. Štúdia testovala kognitívne funkcie s hodnotením dennej aktivity. Je dôležité poznamenať, že všetci účastníci mali iba mierne ochorenie Alzheimerovej choroby.

Vitamín E môže zlepšiť zdravie krvných ciev

Vitamín E hrá zásadnú úlohu pri tvorbe červených krviniek tým, že ich chráni pred oxidačným poškodením. Okrem vitamínu K pomáha aj pri rozširovaní krvných ciev, čo znižuje možnosť vzniku krvných zrazenín.

V dokumente z roku 2007 publikovanom v časopise Circulation sa zistilo, že u 213 pacientov, ktorí užívali 600 IU vitamínu E denne, sa riziko ich vzniku venózneho tromboembolizmu, stavu, pri ktorom krvná zrazenina v končatinách cestuje do pľúc, znížilo o 21%.

Aj keď je zrážanie krvi dôležité, pretože spomaľuje krvácanie po poranení, môže byť problematické, keď sa vo vašich krvných cievach tvoria zrazeniny, ktoré sa šíria do pľúc alebo srdca. To môže viesť k silnej bolesti na hrudníku, kašľu a ťažkostiam s dýchaním.

Dokument z roku 2013 v časopise Journal of Nutritional Biochemistry hodnotil 15 zdravých mužov a zistil, že vitamín E chráni pred rozvojom narušenej výstelky krvných ciev spôsobenej hyperglykémiou po jedle. Vitamín E účinne vyrovnával všetky výkyvy krvného tlaku po jedle, čím zlepšoval zdravie krvných ciev.

Ďalšia štúdia uskutočnená v roku 2013 hodnotila 30 fajčiarov po tom, čo prestali fajčiť a začali užívať 500 mg vitamínu E denne. Zistilo sa, že suplementácia vitamínu E spolu s odvykaním od nikotínu viedla k približne 19% zníženiu rizika kardiovaskulárnych chorôb. Tí, ktorí užívali doplnok vitamínu E, zaznamenali zníženú hladinu zápalu a lepšie vaskulárne funkcie v porovnaní s tými, ktorí dostávali placebo.

Vitamín E môže znižovať predmenštruačné príznaky (PMS)

Vitamín E môže dokonca pomôcť znížiť predmenštruačné príznaky (PMS), ako sú úzkosť, depresia, kŕče alebo dokonca chute. Štúdia zverejnená v iránskom časopise Nursing and Midwifery z roku 2016, ktorá zahŕňala 86 žien, zistila, že suplementácia vitamínom E redukovala predmenštruačné príznaky ako úzkosť a depresia viac ako v skupine s placebom alebo u tých, ktorí užívali vitamín D.

Štúdia z roku 2019 s 210 účastníčkami publikovaná v odbore pôrodníctva a gynekológie medzitým naznačila, že konzumácia vitamínu E dva dni pred menštruáciou až tri dni po nej môže pomôcť zmierniť menštruačné kŕče.

Vitamín E môže dokonca pomôcť pri predmenštruačných chutiach. Štúdia zverejnená v časopise Journal of the American College of Nutrition z roku 2013 zistila, že 75 žien, ktoré konzumujú medzi 150 až 300 IU vitamínu E denne, pociťovali počas svojho obdobia menej chutí.

Vitamín E môže zabrániť spáleniu a poškodeniu UV žiarením

Aj keď vitamín E sám osebe nedokáže zabrániť spáleniu, môže sa použiť spolu s opaľovacím krémom na ďalšiu ochranu proti UV žiareniu.

Na ochranu pred fotostarnutím pokožky a spálením od slnka v dôsledku slnečného žiarenia sa odporúča používať krém na opaľovanie každý deň. Vitamín E sa môže používať v kombinácii s opaľovacím krémom, ktorý poskytuje ďalší úžitok proti oxidačnému poškodeniu UV lúčmi.

Dokument z roku 2009 publikovaný v časopise Journal of Investigative Dermatology naznačuje, že kombinácia vitamínu C a E s opaľovacím krémom môže zabrániť poškodeniu spôsobenému ultrafialovým žiarením v porovnaní s používaním samotného opaľovacieho krému.

Doplnky vitamínu E

Zatiaľ čo výskum ukazuje, že nedostatok vitamínu E je neobvyklý, tí, ktorí sa snažia splniť denné odporúčania, by mali zvážiť užívanie doplnku. Nedostatok vitamínu E zvyčajne signalizuje závažnejšie zdravotné problémy, ako je cystická fibróza alebo ochorenie pečene, preto sa pred začatím užívania doplnku poraďte so svojím lekárom.

Aby ste sa vyhli toxicite vitamínu E, nemali by ste konzumovať viac ako 1 000 miligramov denne. Aj keď je toxicita vitamínu E zriedkavá, môže spôsobiť príznaky ako nevoľnosť a únava. V závažnejších prípadoch môže viesť k smrti.

Vitamín E je veľmi bezpečný v širokej škále doplnkových dávok. Jediným mierne častým vedľajším účinkom nadmerného doplnkového príjmu je krvácanie, ale stane sa to pri dávkach nad 1 000 mg denne.

Ak sa vitamín E užíva ako doplnok, zvyšuje riziko krvácania, pretože znižuje schopnosť zrážania krvi. Z dôvodu tohto rizika krvácania sa navrhuje, aby tí, ktorí užívajú vysoké dávky vitamínu E, prestali užívať dva týždne pred chirurgickým zákrokom alebo rozsiahlym stomatologickým zákrokom.

zdroj: insider.com